Tuesday, December 8, 2009

Hati terluka? Ada ubatnya..

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, hanya Dialah pemilik deen ini, dan hanya Dialah pemilik segala-galanya, segala yang ada di langit dan dibumi hanya milik Allah. ya, hanya milik Allah swt.


salam wbt..


post pertama dari diri seorang hamba yang sangat-sangat ingin mencintai Penciptanya..siapa ana? tak perlu tau la.. :) Hm, agak seronok untuk berdakwah disini, disekolah dan dimana-mana sahaja.. InsyaAllah, dipermudahkan untuk mengharungi jalan dakwah ini..


pada post kali ini, ana nak kongsi satu cerita antara dua hamba Allah yang sedang bersama-sama mencari keredhaanNya dan cintaNya.


begini kisahnya, anggaplah hamba Allah yg pertama ni namanya muslimah1 dan hamba Allah yg kedua ni muslimah2..


satu petang, muslimah1 menelefon muslimah 2,


muslimah1: assalamualaikum,
muslimah2: waalaikumussalam ya ukhti, ada hajat apa call ana nie?
muslimah1: nak kate hajat besar, ye kut.. hehe~ ukhti..ana nak luahkan sesuatu pada anti boleh?
muslimah2: sudah tentu, silakan..
muslimah1: kenapa bila kita bersedia untuk berubah, dan sedang cuba memperbaiki diri, tiba2 ada yang mencaci? teruk sangat ke ana ni? ana tau dulu ana x sebaik yang lain-lain, tapi sekarang, ana nak ubah attitude ana.. ana rasa sangat down ukhti.. seolah-olah ada halangan untuk ana berubah..
muslimah2: ukhti sayang, itu semua ujian Allah, nak uji keimanan hamba-hambaNya. kalau anti betul2 nak berubah, anti perlu kuat dan tabah. ana yakin, anti boleh hadapi ujian ni.. 
muslimah1: ukhti~ bantu ana skit boleh?
muslimah2: insyaAllah, ape die?
muslimah1: jangan biarkan ana hanyut.. ingatkanlah ana mengenai tujuan hidup yang sebenar iaitu mencari keredhaan Allah.. pimpin ana ke syurga Ilahi ya ukhti.. 
muslimah2: insyaAllah ya ukhti, kita sama-sama saling membantu untuk mencari keredahaanNya dan cintaNya..
muslimah1: uhibbuki fillah wa la tansani fidduaki.. (aku sayangkan kamu kerana Allah dan jangan lupakan aku dalam doamu..
muslimah2: wa ana aidhon, uhibbuki fillah ya ukhti.. (aku juga.. aku sayangkan kamu kerana Allah wahai saudaraku..)
muslimah1: ukhti, ana ada kelas hafazan ni.. lagi 15 minit nak mula.. ana nak kena siap2 untuk berjumpa dengan murabbi.. nak cari ilmu Allah..
muslimah2: oh, baguslah tu.. hafaz dan ambillah pengajaran .. moga ilmu yg akan diperoleh nanti bermanfaat~
muslimah1: syukran ya ukhti.. jazakillah..(moga diberikan oleh Allah kesihatan keatasmu..) assalamualaikum..
muslimah2: afwan, jazakillah jugak~ waalaikumussalam wbt.


Berdasarkan dialog ni, kita boleh tahu bahawa mereka berdua sangat2 ingin mencintai Allah, Tuhan seluruh alam.. Ya, inilah salah satu cara yg boleh dilakukan jika kita berada dalam kesedihan dan kehampaan.. ceritakan pada sahabat yang boleh mengingatkan kita pada Allah.. bukan dengan cara bunuh diri (nauzubillah), ambil dadah, marah-marah dan bersedih sepanjang masa.. memang benar, kita perlu mengadu pada Allah, ini memang sangat-sangat perlu kerana hanya Dialah pelindung kita, bukan yang lain.. disamping itu, kita juga boleh mengadu @ meminta nasihat dari insan-insan yang baik akhlaknya dan mampu untuk membimbing serta mendorong diri kita ke arah yang lebih baik contohnya ustaz-ustaz, ustazah-ustazah, sahabat2, sahibah2, abang-abang senior, kakak-kakak senior, adik2 junior, dan yang paling dekat adalah, ibubapa kita sendiri..


Natijahnya, gunakanlah cara muzakarah atas dasar iman untuk mengubati hati yang terluka atau terleka atau macam2 ter.... lagi lah.. bagi ana dan sahabat2 ana, inilah cara yang terbaik.. jom cuba~
uhibbukum fillah.. :)


Wallahu'alam.. 

0 comments:

Post a Comment